Hogyan mérd a wellness programod sikerét?

Kétségkívül előnyös az egész vállalat számára, ha a vezetőség kialakít egy remek wellness struktúrát, viszont hiba, ha közben nem határozza meg a hozzá kapcsolódó célokat és mérési módszereket. Ne ess ebbe a hibába, ezért mielőtt bevezetsz egy wellness programot a vállalatodba, gondold végig, hogy hogyan fogod mérni a program sikerét.

wellness-program-meres-2

A wellness program bevezetését tervezés előzi meg, amikor is tisztázod kell az ötleted részleteit. Vedd figyelembe, hogy a dolgozókat milyen terhelések érik. Érdemes megvizsgálni, hogy melyek azok a körülmények, amelyek hátrányosan befolyásolják a munkavállalóid teljesítményét. Ez lehet az ülőmunka, a magas stresszszint, a folyamatos magasszintű koncentrálás vagy egyéb tényezők. Fontos, hogy ezekre alapozva állítsd össze a vállalati wellness program elemeit, hogy a dolgozóid személyre szabottnak, az ő problémáikra megoldást nyújtónak érezzék azt.

A továbbiakban röviden bemutatjuk, hogy hogyan tudod a program sikerességét mérni, de előbb olvasd el, hogy mire figyelj egy vállalati célokat támogató wellness program felépítésekor.

 

Szemléletek és mutatószámok

 

Több különböző módszer létezik a program sikerességének mérésére. Az egyik szemlélet alapja a Return on Investment, avagy ROI, ami a befektetés megtérülését mutatja. A ROI szemléletben jellemzően pénzben mérhető tényezők jelennek meg, mint például:

  • hiányzásos napok száma,
  • egészségügyi költségek,
  • fluktuáció.

Ezek az adatok viszonylag könnyen elérhetőek, ráadásul pénzben mérhetőek, így egyértelműen meg lehet határozni a segítségükkel, hogy sikerült-e elérni a kitűzött vállalati célt. Ugyanakkor a szemlélet hátránya, hogy nem ad kellően átfogó eredményt a program sikerességével kapcsolatban.

wellness-program-meres-3

Ezzel szemben a Value of Investment, röviden VOI alapú szemlélet árnyaltabb képet ad a wellness program sikerességéről, mivel jobban figyelembe veszi a résztvevők jóllétét. A VOI szemlélet – a pénzbeli megtérülés mellett - méri például:

  • a munkavállalók egészségtudatosságát,
  • a munkahellyel való elégedettséget,
  • az elköteleződést,
  • a termelékenységét,
  • a munkahelyi morált.

A VOI hátránya a ROI szemlélethez képest, hogy nehezebben mérhető, és gyakran a dolgozók önbevallásán alapul. A mérés természetesen ebben az esetben is kivitelezhető, például személyes interjúkkal vagy fókuszcsoportos kutatással, de az eredményeket nehezebb objektíven mérni. Alkalmazhatsz teszteket is, például stresszre, kiégésre, elégedettségre, elkötelezettségre vonatkozóan.

A wellness program bevezetése mindenképpen hatással lesz a vállalatod hatékonyságára. Azonban ahhoz, hogy a lehető legtöbb eredményt tudj kihozni belőle, mindenképp fontos ennek a mérése, és az eredmények figyelembevételével az esetleges továbbfejlesztése és módosítása.

Megfogalmazódott benned, hogy sikerre vigyél egy wellness programot a vállalatodban, de bizonytalan vagy néhány kérdésben? Vedd fel kollégáinkkal a kapcsolatot és tegyél lépéseket a program tökéletesítése felé.

Kapcsolat

Tipptár